A/B test af din hjemmeside ,Produkter og Nyhedsbrev

On november 28, 2014 by Webmaster

Hvad er en A/B test ? og hvorfor skal du teste din hjemmeside, produkter og nyhedsbrev mm. ?

A/B test

En A/B test er meget, men samlet er det hvad der konvertere bedst for dig i stående situation.

Du kan lave A/B test af alt, lige fra Nyhedsbrevet til landing siden eller af hver produkt fra titlen vs title, fri fragt vs gratis fragt, og udsalg vs tilbud  mm.

Du ved måske allerede hvad der kan være problemet for manglende salg på din side og ønsker bare at teste og sammenligne det, for bedre konverteringer.

Sporting af A/B test

Når du laver A/B test skal du huske at spore dine test, det kan du via Google analytics, her kan du analysere dine sporinger og samtidige se hvor mange som besøger dine 2 test sider mm. Læs mere om det via link i bunden af artiklen.

Mere salg gennem A/B test

Personligt har jeg selv lige testet om min side konvertere bedst med forskellige overskrifter på produkterne, eksempel MAX Backlinks vs 48 backlinks

En overskrift der ændres kan skabe mere salg, så benyt lejligheden til at lære af fejl.

Mit problem startede med at folk skrev om de kunne købe flere produkter af gangen da de jo have købt MAX Backlinks produktet.

Som sælger tænker man ikke på det, personligt så jeg MAX Backlinks som værende et produktet jeg havde som gav mest igen altså flest backlinks af gangen til laveste pris, men mine kunder så ikke det og købte i stedet mine 12 backlinks frem for de MAX backlinks.

Med en A/B test får du en mulighed for at teste din side og se konverteringen af salget, sammenligner du de to og vælger den bedst sælgene og konverterende reklame får din virksomhed et forspring frem for dine konkurrenter.

Det endte med at jeg benyttede 48 Backlinks som tekst da folk så overskriften og intet andet.

 

A/B test af knapper / Call to action

Dine salg knapper / Call to action kan have forskellige tekster, alt fra ”køb”, ”køb nu”, ”køb her”, ”tilføj til kurv”, ”kurv” , ”læg i kurv” til forskellige farver. Det betyder meget hvordan din side vises og vi er mange som handler ud fra første indtrykket, her er dine knapper / Call to action meget vigtige om de er sælgene.

 kurv over backlinks

At teste på dem er måske en af de første test du skal gøre, da konverteringen af dine produkter står højst på ønskeliste over forbedringer.

Lær af dine fejl og lav A/B test på Nyhedsbrevet

En anden ting mange ønsker test på er Nyhedsbrevet, en A/B test på det giver dig en chance for at se hvor du har dine læsere, da vi alle er forskellige.

Personligt læser jeg ikke nyhedsbrevene, kun deres overskrifter og derigennem vælger jeg om jeg vil se produkterne de har eller ej.

Det er især titlen på nyhedsbrevet som konvertere bedst, og her er en A/B test altafgørende.

En anden ting når du tester et nyhedsbrev er viden bag hvordan du fik dine abonnenter – Fik du dem gennem konkurrencer eller ved at tilbyde tilbud af dine produkter.

Der er nemlig en stor forskel om det er det ene eller det andet, da mange som deltager i konkurrencer også igen vil have muligheden for gratis ting, og derfor ikke kun tilbud.

Med den viden kan du starte en A/B test på dit Nyhedsbrev berede. Du kan teste alt fra overskrifter hvor ordet konkurrencer står i til ordet tilbud og udsalg.

Folk ser på tingene forskelligt, og det er også derfor det er vigtigt at du A/B tester over en længere periode, fra 1 uge til 1 måned. Husk du kan ikke teste for meget på din hjemmeside, da det hele jo handler om mere salg og mere trafik.

Der findes mange programmer som kan lave dine A/B test, og endda simple programmer som ikke har kræver den store programmerings viden.

Ønsker du mere info over A/B test kan du læse Wiki A/B test hvor du får viden om hvor og hvem der tester.

Ønsker du mere viden om hvordan du spore med Google analytics

Skriv et svar